Trudności z czytaniem, pisaniem i liczeniem

Myśląc o trudnościach w nauce czytania, pisania i liczenia u dzieci większość osób zwraca na nie uwagę w okresie gdy ich dziecko idzie do szkoły i podejmuje pierwsze próby nabycia tych umiejętności. Trudno się z resztą temu dziwić - jest to zupełnie naturalne. Tym czasem warto zauważyć, że pierwsze symptomy specyficznych trudności w nauce czytania i pisania (dysleksji rozwojowej) lub tego, że dziecko znajdzie się w grupie ryzyka, można zaobserwować już od okresu niemowlęctwa i w dalszych latach życia zanim dziecko zacznie uczęszczać do szkoły. 
Objawy te są zauważalne w różnych sferach funkcjonowania dziecka między innymi w sferze: 

  • motorycznej: warto zwrócić uwagę czy dziecko raczkuje lub raczkuje słabo, ma opóźniony rozwój ruchowy - trudności z utrzymaniem równowagi w pozycji siedzącej lub stojącej, słabo chodzi, biega. Niepokój powinny wzbudzić utrzymujące się odruchy wrodzone, które powinny zaniknąć do końca pierwszego roku życia. Sygnałem może być również niechęć do zabaw ruchowych, niezręczne chodzenie po schodach, wspinanie się na huśtawkę, trudności z wykonywaniem ćwiczeń np. chodzenie po krawężniku, stanie na jednej nodze, trudności z uczeniem się jazdy na łyżwach, rolkach, rowerze dwukołowym. W sferze motoryki małej sygnałem może być utrzymująca się mała sprawność manualna, niechęć do rysowania lub malowania, złe trzymanie kredki lub pędzla, szybka męczliwość dłoni, kłopoty z zawiązaniem sznurówek na kokardkę, zapinaniem małych guzików, czy też używaniem widelca i noża. Problem może stanowić rysowanie szlaczków, odtwarzanie złożonych figur geometrycznych i wzorów graficznych. Tempo wykonywania czynności jest wolne, a precyzja ruchów mała. Charakterystycznym objawem jest pomaganie sobie w pracy wymagającej tylko ruchów rąk ruchami np. języka, nóg, szyi. Współruchy te, nazywane synkinezją, potęgują się w sytuacjach trudnych, wymagających wysiłku i precyzji. Jeśli dziecko pomimo wielu ćwiczeń w niewłaściwym kierunku rysuje linie pionowe (od dołu do góry) i poziome (od prawej do lewej), może to świadczyć o trudnościach z opanowaniem prawidłowych nawyków ruchowych.Dla dzieci takich kłopot stanowi zapamiętanie sekwencji ruchów np. układu tanecznego. Zeszyty dzieci z trudnościami wyglądają na niestarannie prowadzone, pismo nie mieści się w liniaturze, a rogi są pozaginane. Symptomy specyficznych trudności objawiają się także podczas zabawy - dziecko niechętnie układa puzzle i klocki, nawleka koraliki, nie lubi zabaw zręcznościowych.
  • wzrokowej: rozwój funkcji wzrokowych jest podstawą spostrzegania wzrokowego i ma duże znaczenie w zapamiętywaniu i odwzorowywaniu, a to z kolei warunkuje prawidłowy przebieg nauki czytania i pisania. Zaburzenia jakie można dostrzec u dzieci w wieku przedszkolnym wiążą się z trudnościami z wyróżnianiem elementów z całości oraz ich syntetyzowaniem w całość (analiza i synteza wzrokowa). Objawem tych trudności są problemy z budowaniem konstrukcji z klocków lego, układaniem mozaiki wg wzoru, wyszukiwaniem szczegółów różniących dwa obrazki, odróżnieniem kształtów podobnych do siebie np. figur geometrycznych, obrazków, liter m-n, l-t-ł lub identycznych różniących się jedynie położeniem w przestrzeni tj. p-g, b-d. Trudność może sprawić dzieciom rozróżnianie kolorów. Warto zauważyć problemy pojawiające się przy pierwszych próbach czytania: dzieci mylą litery o podobnym kształcie lub różniące się położeniem wg osi poziomej lub pionowej, mylą struktury graficzne, w których różnice są niewielkie np. dom-dam; opuszczają litery, sylaby, wyrazy, a nawet całe wiersze, gubią się w tekście, a tempo czytania jest wolne i nierytmiczne. Długo utrzymującą się techniką czytania jest głoskowanie, często występuje czytanie "na pamięć" i zgadywanie napisów po cechach przypadkowych np. przy pomocy obrazków. Podobne trudności w tym obrębie występują podczas pisania. Problem stanowi zapamiętywanie pisowni niektórych dużych liter tj. L,Ł,W,F,G, często dzieci pomijają kropki, przecinki, ogonki, kreski. Objawem w tej sferze jest również popełnianie licznych błędów ortograficznych pomimo znajomości reguł ortograficznych. UWAGA: W pierwszej kolejności należy wykluczyć lub przy obserwacji dziecka brać pod uwagę ewentualne wady narządu wzroku.
  • językowej i słuchowej: dziecko z zaburzeniami percepcji słuchowej słyszy dźwięki (bez względu na odległość), jednak nie potrafi wyróżnić ich z potoku słów i prawidłowo ich różnicować, przez co dziecko nie potrafi dokonać analizy i syntezy głoskowej słów i różnicowania dźwięków mowy co uwidacznia się w opóźnionym rozwoju mowy lub możliwych wadach wymowy. Można u dzieci młodszych zaobserwować przestawianie sylab, głosek, asymilacje głosek np. sosa lub szosza. Obserwuje się trudności w budowaniu wypowiedzi, a także błędy gramatyczne; dziecko myli nazwy zbliżone fonetycznie, problem stanowi różnicowanie podobnych głosek tj. z-s, b-p, k-g w porównywanych słowach sensownych np. kosa-koza lub bezsensownych np. resa - reza. Objawy zaburzeń można zaobserwować przy wykonywaniu przez dziecko zadań opartych o manipulowanie strukturą fonologiczną słów (np.w poleceniu odszukaj słowa ukryte w nazwie "lewkonia" lub co to znaczy? "karwony czepturek"). Trudnością dla dziecka może być rozpoznawanie rymów i aliteracji, zapamiętywanie wierszyków, piosenek, zapamiętanie materiału uszeregowanego w sekwencje i serie np. dni tygodnia, pory roku, kolejne posiłki, sekwencje czasowe: wczoraj-dziś-jutro, sekwencje cyfr: szeregi 4-cyfrowe. W pierwszych latach nauki szkolnej trudności mogą objawiać się kłopotami z zapamiętaniem alfabetu, cyfr, tabliczki mnożenia, utrzymującą się techniką literowania podczas prób czytania, nie uwzględnianiem znaków przystankowych, opuszczaniem liter i sylab, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów np. kordła zamiast kołdra. W pisaniu należy zwrócić uwagę na to czy dziecko myli liery w-f, b-p, g-k, i-j; sz-s, cz-c, ż-z, dż-dz; ą-om-on; ę-em-en; łączy przyimki z rzeczownikami np. potstołem zamiast pod stołem. Objawem ryzyka dysleksji może być również ujawnianie się w pisaniu często już przezwyciężonych wad wymowy tj. seplenienie, mylenie głosek syczących i szumiących.UWAGA: W pierwszej kolejności należy wykluczyć lub przy obserwacji dziecka brać pod uwagę ewentualne wady narządu słuchu.  
  • lateralizacja i orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: lateralizacja wynika z funkcjonalnej przewagi jednej półkuli mózgowej nad drugą. Skutkuje to dominacją prawej lub lewej strony ciała (oka, ręki, nogi). Lateralizacja kształtuje się do 7 roku życia. Prawidłowa jest lateralizacja jednostronna: prawo lub lewostronna. Brak dominacji jednej ze stron ciała tj. oburęczność, obuoczność lub lateralizacja skrzyżowana (dominuje np. prawe oko, ale lewa ręka i noga) skutkują zaburzeniami orientacji przestrzennej i koordynacji wzrokowo - ruchowej. Uwagę dorosłych powinien zwrócić problem dziecka z odróżnieniem lewej i prawej ręki, nogi, ucha, oka; naprzemienne używanie lewej i prawej ręki; trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie (nad, pod, za, przed, na zewnątrz, wewnątrz). Charakterystyczne są również trudności z orientacją w czasie np. z określeniem pory roku, dnia czy godziny na zegarze. Można też zaobserwować zaburzenia sprawności i koordynacji ruchowej rąk - dziecko brzydko i niechętnie pisze i rysuje, nie mieści się w liniaturze, zbyt mocno przyciska ołówek i przez to ręka szybko się męczy. Symptomem w tej sferze jest również zapisywanie liter i cyfr w odbiciu zwierciadlanym, zamiana kolejności liter w wyrazie, opuszczanie końcówek wyrazów, litery koliste mogą być przez dzieci zapisywane zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Przy pierwszych próbach czytania można zaobserwować czytanie w nieprawidłowym kierunku od strony prawej do lewej. Dzieci podczas czytania mogą popełniać także błędy inwersji czytanie od zamiast do, wór zamiast rów lub liter o podobnym kształcie d-b. 

    Należy pamiętać, że dysleksja rozwojowa jest syndromem. Z tego powodu, aby rozpoznać dysleksję lub zagrożenie dysleksją, nie wystarczy zaobserwowanie pojedynczych objawów. Im więcej symptomów specyficznych trudności można zauważyć u dziecka, tym zagrożenie dysleksją jest bardziej prawdopodobne.

Pewne predyspozycje do rozwijania się objawów specyficznych trudności w uczeniu się matematyki można zauważyć już na etapie diagnozowania gotowości szkolnej. Dziecko, które osiągnęło dojrzałość szkolną posiada zdolność i gotowość do liczenia np. obiektów, przedmiotów, symboli na obrazkach; zdolność różnicowania liczenia błędnego od prawidłowego oraz umiejętność dodawania i odejmowania w zakresie 10 (na palcach lub w pamięci), zdolność do oceny równoliczności zbioru elementów, zdolność do szeregowania od najmniejszego do największego i na odwrót. Warto zwrócić uwagę na umiejętność odwzorowywania figur geometrycznych, pisanie liczb, nazywania figur geometrycznych, rysowania szlaczków. Kółko i krzyżyk potrafi odwzorować większość dzieci 3-letnich, kwadrat dzieci 4-letnie, natomiast romb, trójkąt i prostokąt dzieci 6-letnie. W pierwszych latach nauki szkolnej należy obserwować czy dziecko używa słownictwa matematycznego, potrafi posługiwać się znakami +,-,=,x,:,<,>,; umie dokonywać obliczeń za pomocą grafów i diagramów - umie odczytać z nich dane. Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki nie potrafią oszacować wyniku (przy poleceniu zaznacz który jest większy) bez dokładnego obliczania, nie orientują się w układzie współrzędnych - mylą osi x i y, trudność sprawia im porównywanie figur, określenie wysokości, przekątnych i pól figur. Mogą też mylić kąty ostre z rozwartymi, nawet jeśli słownie potrafią określić różnicę między nimi. Dzieci z problemami często gubią lub mylą cyfry, znaki działań, fragmenty wzorów, mają trudności z ułamkami, z prawidłowym umiejscowieniem przecinka w zapisie liczb dziesiętnych. Można zaobserwować niedokładność pomiaru długości odcinka i problemy z zamianą jednostek np. kg na dag. Dzieci mają trudności także z opanowaniem tabliczki mnożenia, opanowaniem kolejności wykonywania działań, różnicowaniem pojęć o podobnym brzmieniu tj. przyprostokątna i przeciwprostokątna, sześciokąt i sześcian. Kłopoty pojawiają się również w przyporządkowaniu elementów zbioru.

Podobnie jak w przypadku dysleksji rozwojowej również specyficzne trudności w matematyce wymagają holistycznego podejścia - oznacza to, że pojedyncze symptomy nie świadczą o występowaniu u dziecka dyskalkulii. 


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Komentarze