Do wykonania karmnika potrzebne są:
- kolorowa kartka z bloku technicznego A3
- 4 kartki z kolorowego bloku technicznego A4 - najlepiej wybrać dwa główne kolory i wykorzystać ich odcienie;
- 2 białe kartki z bloku technicznego A4;
- 4 rolki od papieru toaletowego;
- 2 kawałki kolorowej krepy lub bibuły;
- sznurek pakowy - mały kawałek;
- kolorowe spinacze;
- klej, nożyczki, taśma klejąca, igła
- kolorowa kartka z bloku technicznego A3
- 4 kartki z kolorowego bloku technicznego A4 - najlepiej wybrać dwa główne kolory i wykorzystać ich odcienie;
- 2 białe kartki z bloku technicznego A4;
- 4 rolki od papieru toaletowego;
- 2 kawałki kolorowej krepy lub bibuły;
- sznurek pakowy - mały kawałek;
- kolorowe spinacze;
- klej, nożyczki, taśma klejąca, igła
Pierwszym etapem jest odrysowanie kółka od rolki papieru toaletowego na 4 różnokolorowych kartkach - będą one służyły jako klapki zamykające dziuple w karmniku.
Następnie owijamy każdą z rolek wcześniej przygotowanymi kawałkami krepy; dwie rolki owinęłam zieloną krepą i dwie niebieską.
Kiedy oklejone rolki są już gotowe sklejam je ze sobą, warto również podkleić je od spodu tekturą, aby lepiej się trzymały.
Od strony tektury w każdej z czterech dziuplo wykonuję małe dziurki np. igłą. W powstałe otwory można włożyć nieco rozprostowane kolorowe spinacze, które posłużą jako haczyki do zawieszania ptaszków. Na wyciętych wcześniej kółkach zapisuję trudność ortograficzną jaką chcę ćwiczyć z dzieckiem. Przykładowo: jasnoniebieskie kółko - CH Wymienne; niebieskie kółko CH - Zapamiętaj. Przyklejam je taśmą klejącą do odpowiedniej dziupli, tak aby otwierały się do góry.
Teraz pozostaje jedynie przygotowanie daszka. Kolorowy papier A3 należy zgiąć na pół, na środku powstałego zagięcia wykonać małe nacięcie lub dziurkę i przewlec przez nią sznurek. Od spodu sznurek trzeba przykleić taśmą klejącą.
Następnie przyklejamy daszek do dziupli i pozostawiamy do wyschnięcia. Gotowy karmnik prezentuje się tak:
Czas przygotować ptaszki, które będą mieszkały w karmniku.
PRZYKŁADOWE ZADANIA:
PRZYKŁADOWE ZADANIA:
1. Na kartkach w czterech wybranych kolorach, zgodnie z kolorem odpowiedniej dziupli zapisujemy wyrazy z wybranymi trudnościami ortograficznymi. Ptaszki zawieszamy na nitce, tak aby móc zawiesić je na odpowiednich haczykach. Na początek podpowiedzią dla dziecka jest to, że kolor ptaszka odpowiada kolorowi dziupli, a co za tym idzie dziecko wie czy wyraz jest do zapamiętania czy piszemy go zgodnie z regułą. Przy umieszczaniu ptaszków w dziuplach omawiamy z dzieckiem reguły ortograficzne. Możemy je również zapisywać na wcześniej przygotowanym arkuszu papieru.
2. Podnosimy poziom trudności zadania i
przygotowujemy białe ptaszki z różnymi wyrazami i albo rozrzucamy je na stoliku
z prośbą o odpowiednie zawieszenie ich na haczykach albo wrzucamy je
przypadkowo do dziupli, a zadaniem dziecka jest uporządkowanie ptaszków w ich
domkach.
Pamiętajmy, aby również omówić z dzieckiem reguły ortograficzne i dopisać wyrazy na arkuszu papieru.
3. Kolejnym etapem zabawy może być przygotowanie ptaszków z miejscem na wpisanie właściwego "H" lub "CH". Po uzupełnieniu wyrazu postępujemy tak jak w poprzednich etapach - dopasowujemy ptaszki o dziupli i zapisujemy wyraz na arkuszu.
4. Na koniec można przygotować puste ptaszki do uzupełnienia dowolnymi wyrazami z "CH" i "H" wymyślonymi przez dziecko.
WARTO ZAPAMIĘTAĆ:
W tej zabawie można
zastosować zamianę ról tzn. dziecko losuje ptaszka, czyta i dopasowuje do dziupli na zmianę z rodzicem/nauczyciele. Dzieci uwielbiają wcielać się w rolę
nauczyciela, daje im to wiele satysfakcji i radości. W ten sposób pracujemy z
dzieckiem w relacji partnerskiej.
MIŁEJ ZABAWY :)
fot. Aleksandra Rabacha
fot. Aleksandra Rabacha
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz